Υλικά - Τεχνολογία κατασκευής

Υλικά κατασκευής ποδηλάτων

Με το πέρασμα του χρονου τα υλικά με τα οποία φτιάχνονταν οι σκελετοί των ποδηλάτων άλλαζαν.Αρχικά αυτά τα υλικά ηταν το πλαστικό και το μπαμπού ενώ σήμερα τα ποδήλατα δρόμου κατασκευάζονται από ένα ή από το μίγμα των παρακάτω τεσσαρών υλικών: ατσάλι, αλουμίνιο, τιτάνιο, και νήματα άνθρακα.

  • Σκελετός ποδηλάτου - Ατσάλι
images?q=tbn:ANd9GcRg8-YnTumvrcE7x2m8acf4533WJ1DZkuitbIvoLf6TXrGdhjDY

Το πιο παραδοσιακό υλικό για την κατασκευή ποδηλατικών σκελετών εδώ και 100 περίπου χρόνια είναι το ατσάλι. Πολλοί τύποι ατσάλινων σκελετών είναι σήμερα διαθέσιμοι στην αγορά. Το ατσάλι είναι εύκολο να λυγίσει και να σχηματιστεί ανάλογα με τις ανάγκες. Επίσης, έχει πολύ καλή συμπεριφορά στο δρόμο, είναι ανθεκτικό, επισκευάζεται εύκολα και είναι οικονομικό.
Παρ'όλα αυτά υπάρχουν δύο είδη ατσάλινων ποδηλάτων.
Τα ποδήλατα αρχαρίων με ατσάλινο σκελετό είναι συνήθως λιγότερο εκλεπτυσμένα από αυτά που προτιμούν και χρησιμοποιούν οι πιο προχωρημένοι ποδηλάτες ή λάτρες του ατσαλιού.
Οι υψηλότερης ποιότητας ατσάλινοι σκελετοί ενσωματώνουν, πολύ καλό σχεδιασμό, υψηλών προδιαγραφών «δεσίματα», και πολύ καλύτερα κράματα στους σωλήνες. Ένα πολύ διαδομένο και υψηλής ποιότητας ατσάλι για σκελετούς ποδηλάτων είναι το αμερικάνικο ατσάλι SAE 4130, γνωστότερο ως «χρωμομόλυβδος», ή «chromoly». Υπάρχουν βέβαια και άλλα κράματα τα οποία προσφέρουν οι προμηθευτές σωλήνων στην αγορά όπως οι Columbus, Reynolds, κ.α. Σκελετοί φτιαγμένοι από αυτά τα υλικά είναι γνωστοί για την καλή ανταπόκριση και την άνεσή τους κατά την οδήγηση.

  • Σκελετός ποδηλάτου - Αλουμίνιο
images?q=tbn:ANd9GcRAXoNAopduH5rdmzOVPIgtBTyXHxIsSXMZ1d5yYnH2IYor8uPqfA

Το αλουμίνιο χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην κατασκευή ποδηλατικού σκελετού το 1895. Όμως, δεν χρησιμοποιήθηκε ευρέως μέχρι και το 1980 όταν άρχισε να διαδίδετε η ιδέα για την κατασκευή σκελετών με σωλήνες μεγάλης διαμέτρου. Σήμερα το αλουμίνιο είναι το πιο διαδομένο υλικό σκελετών ποδηλάτου. Και όπως συμβαίνει και με το ατσάλι, όσο περισσότερα κανείς διαθέτει, τόσο καλύτερη η ποιότητα και κατασκευή των σωλήνων του σκελετού.
Υπάρχουν διάφοροι τύποι σκελετών αλουμινίου που χρησιμοποιούνται από τους κατασκευαστές. Μερικοί από τους πιο γνωστούς είναι οι 6061 και 7005, αριθμοί που αναφέρονται στα κράματα του αλουμινίου όπως το μαγνήσιο, τη σιλικόνη και τον ψευδάργυρο (καθαρό αλουμίνιο δεν είναι αρκετά δυνατό για χρήση ποδηλάτου).

  • Σκελετός ποδηλάτου - Τιτάνιο
Spyker-Aeroblade_01_1.jpg

Το τιτάνιο είναι ένα από το πιο ανθεκτικά αλλά και πιο ακριβά υλικά. Πολλοί ποδηλάτες και ειδικοί πιστεύουν ότι το τιτάνιο συνδιάζει τα καλύτερα χαρακτηριστικά όλων των άλλων υλικών. Συναγωνίζεται το αλουμίνιο στο βάρος και είναι όσο «άνετο» στην οδήγηση όπως το ατσάλι. Κατά πολλούς χρήστες του τιτανίου, ο σκελετός από τιτάνιο είναι «ζωντανός» και σε «σπρώχνει», δίνοντας περισσότερη δύναμη, σε κάθε πεταλιά σου.
Οι δύο πιο γνωστοί τύποι τιτανίου είναι οι 3ΑΙ/2.5V και 6ΑΙ/4V. Οι τύποι αυτοί αναφέρονται στο ποσοστό κράματος αλουμινίου (ΑΙ) και βαναδίου (V) που χρησιμοποιείται στο τιτάνιο. Το 6ΑΙ/4V είναι πιο ακριβό, ελαφρύτερο, και σκληρότερο. Παρ' όλα αυτά, και τα δύο αυτά κράματα τιτανίου είναι πάρα πολύ καλά και μπορούν μάλιστα να χρησιμοποιηθούν συνδιαστικά σε ένα σκελετό αλουμινίου.

  • Σκελετός ποδηλάτου - Ανθρακονήματα
carbFram01.jpg
Ανθρακονήματα (ονομάζονται επίσης και «άνθρακας» ή «γραφίτης») είναι σχετικά ένα νέο υλικό και πολύ μοναδικό μια και δεν είναι μέταλλο. Είναι ένα υλικό το οποίο εμποτίζεται με μια ειδική κόλλα, η οποία επιτρέπει το σχηματισμό και τη συγκόλληση (ένωση) των ανθρακονημάτων. Σκελετοί από ανθρακονήματα είναι υπερβολικά ελαφρείς, σκληροί, και ανθεκτικοί. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα των ανθρακονημάτων είναι ότι μπορούν να επεξεργαστούν, τροποποιηθούν και να σχηματιστούν με αμέτρητους τρόπους, το οποίο σημαίνει ότι μπορούν να προσαρμοστούν από τους κατασκευαστές τους ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύψουν.
Όπως και το τιτάνιο, η κατασκευή τους είναι λίγο περίπλοκη και επειδή υλικά σαν τα ανθρακονήματα είναι ακριβά, οι σκελετοί από ανθρακονήματα είναι από τις ακριβές επιλογές στο χώρο των σκελετών ποδηλάτου.

Bibliography
http://www.cyclist.gr/

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License