Εξέλιξη του ποδηλάτου

Ας κάνουμε μια αναδρομή στο παρελθόν…..

19ος Αιώνας-H εφεύρεση του ποδηλάτου και η πορεία του μέσα στον αιώνα.

Δεν υπάρχει συγκεκριμένη χρονολογία στην οποία να αποδίδεται η εφεύρεση του ποδηλάτου, επομένως ούτε συγκεκριμένος ‘εφευρέτης’ αυτού. Πολύ πριν την εμφάνιση κάποιας κατασκευής παρόμοιας με ένα τυπικό σύγχρονο ποδήλατο, έχει καταγραφεί ένα ποικίλο φάσμα οχημάτων που εκμεταλλεύονταν μόνο τη μυϊκή δύναμη του αναβάτη τους. Μία από τις κατασκευές αυτές, που από πολλούς θεωρείται ο πρόγονος του ποδηλάτου, ήταν η ‘draisienne’. Η draisienne κατασκευάστηκε από το Γερμανό βαρόνο Καρλ Φον Ντράις, το 1817 (η ονομασία ‘draisienne’ αποτελεί γαλλική απόδοση του ονόματος του κατασκευαστή της). Η draisienne ήταν σχεδόν εξ’ολοκλήρου κατασκευασμένη από ξύλο. Μη διαθέτοντας πετάλια, ο αναβάτης την έθετε σε κίνηση σπρώχνοντας με τα πόδια του προς τα πίσω. Η κατασκευή του Φον Ντράις έγινε γνωστή και ως hobby-horse, αντανακλώντας την πεποίθηση των οπαδών της ότι θα αντικαθιστούσε το βασικό μεταφορικό μέσο του 19ου αιώνα, το άλογο.[1]

lol.jpg

Το πρώτο ποδήλατο,το draisienne

Αυτά τα «ποδήλατα» ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή στις στις υψηλές κοινωνικές τάξεις στην Μεγάλη Βρετανία, την Γαλλία, την Γερμανία κυρίως μετά από 1817 όταν ο βαρώνος Karl von Drais προσθεσε πηδαλιούχηση στην μπροστινή ρόδα. Αυτά τα ποδήλατα είναι επίσης γνωστά και ως Draisienne (λόγω του ονόματος του βαρώνου). Δεν είχαν ιδιαίτερη πρακτική σημασία (λόγω των κακών οδοστρωμάτων) όσο ψυχαγωγική αφού οι ευγενείς τα χρησιμοποιούσαν για τις βόλτες τους στους κήπους των σπιτιών τους.[2]

untitled%20%282%29.png

O βαρώνος Karl von Drais,που ήταν ο κατασκευαστής του draisienne,ήταν επίσης αυτός που προσθεσε πηδαλιούχηση στην μπροστινή ρόδα μετά απ' το 1817.

untitled%20%283%29.png

Αυτά τα «ποδήλατα» ήταν ιδιαίτερα δημoφιλή στις υψηλές κοινωνικές τάξεις στην Μεγάλη Βρεττανία, την Γαλλία, την Γερμανία

Το 1839 προστέθηκαν πεντάλ (ιδέα του Σκοτσέζου σιδερουργού Kirkpatrick Macmillan) και το μοντέλο που δημιούργησε χρησιμοποιήθηκε από τον ίδιο για να ταξιδέψει 226 χιλιόμετρα (1842). Το 1865 προστέθηκαν πεντάλ στην μπροστινή ρόδα και το μοντέλο που κατασκεύασε ο Γάλλος Pierre Michaux ονομάστηκε velocipede (που σημαίνει γρήγορα πόδια).[2]
Η περαιτέρω εξέλιξη των της μεταλλουργίας επανέφερε τον σχεδιασμό σε ποδήλατα με δύο ρόδες ίδιου μεγέθους.Τα μέταλλα πλέον ήταν αρκετά δυνατά ώστε να φτιαχτούν επίσης και μεταλλικά εξαρτήματα αντοχής όπως αλυσίδες, ακτίνς τροχών κ.τ.λ.. Ομως οι μικρότερες ρόδες έκαναν την ποδηλασία λιγότερο ακόμα «αναπαυτική». Την εποχή εκείνη υπήρχαν διαμάχες για πια σχεδίαση είναι πιο σωστή: αυτή με τις δύο ίδιου μεγέθους ρόδες ή αυτή με την μεγάλη μπροστινή ρόδα. Θα ήταν χρήσιμο να σημειώσουμε ότι οι κατασκευαστές των ποδηλάτων με ίδιο μέγεθος τροχών τοποθετούσαν ένα είδος ανάρτησης στην μπροστινή ή/και στην πίσω ρόδα για την απορρόφηση των κραδασμών.[2]
Τα επόμενα χρόνια, μια σειρά από ενδιαφέρουσες ιδέες και εφευρέσεις εφαρμόζονται στο ποδήλατο, βελτιώνοντας το συνεχώς: η μετάδοση κίνησης μέσω αλυσίδας, η χρήση ταχυτήτων, τα φρένα, ο ‘κούφιος’ σκελετός, το ‘δυναμό’ και η σαμπρέλα αποτελούν τις πλέον χαρακτηριστικές αυτών των εφευρέσεων. Για παράδειγμα, μετά την εισαγωγή της αλυσίδας και των ταχυτήτων, δεν υπήρχε η ανάγκη ένα ποδήλατο να διαθέτει μεγάλου μεγέθους μπροστινό τροχό προκειμένου να κατορθώνει μεγάλες ταχύτητες. Έτσι, το 1885 είναι η χρονιά που κατασκευάζεται το μοντέλο ‘rover’, που συχνά χαρακτηρίζεται ως το πρώτο σύγχρονο ποδήλατο. Κατασκευαστής του ήταν ο Τζον Κεμπ Στάρλεϋ, ανιψιός του Τζέιμς Στάρλεϋ.[1]
Η αγορά ενός ποδηλάτου κόστιζε όσο 6 εργατικά μηνιάτικα αλλά συνεχώς η τιμή αγοράς συνεχώς μειωνόταν ώστε το 1909 να ισούται λιγότερο από ένα μηνιάτικο. Ετσι τα ποδήλατα ήταν ένας φτηνός και πρακτικός τρόπος μετακίνησης για πολλές κοινωνικές ομάδες. Πολλές γυναίκες άρχισαν να το χρησιμοποιούν. Το 1896 μία γνωστή κυρία της εποχής, η κυρία Susan B Antony είπε : “το ποδήλατο έχει προσφέρει τόσα στην χειραφέτηση των γυναικών όσο οτιδήποτε άλλο»[2]

untitled%20%284%29.png

Η Susan B. Antony,χαρακτηριστική γυναικεία μορφή του 19ου αιώνα και υποστηρήκτρια των γυναικείων δικαιωμάτων πίστευε οτι το ποδήλατο έχει προσφέρει τόσα στην χειραφέτηση των γυναικών όσο οτιδήποτε άλλο

20ος Αιωνας-Το ποδήλατο στην νέα εποχή.

Παράλληλα,η επιστροφή σε μικρότερου μεγέθους τροχούς βελτίωσε σημαντικά την άνεση με την οποία κανείς θα μπορούσε πλέον να κάνει ποδήλατο. Ως φυσικό επακόλουθο, τα τελευταία χρόνια του 19ου αιώνα το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού για το ποδήλατο έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Με το πέρασμα στον 20ο αιώνα ένας μεγάλος αριθμός ποδηλατικών λεσχών κατακλύζει και τις δύο πλευρές του ατλαντικού ωκεανού, αντικατοπτρίζοντας την καινούργια μόδα. Επίσης, εμφανίζονται οι πρώτες βιομηχανίες κατασκευής ποδηλάτων. Ως παράδειγμα μπορεί να αναφερθεί η βιομηχανία Raleigh, η οποία λίγα χρόνια μετά την ίδρυσή της έφτασε να παράγει περίπου 30.000 ποδήλατα το χρόνο. Ιδρυτής της ήταν ο Άγγλος Φρανκ Μπάουντεν. Μέσα στο πρώτο μισό τα μέσα του 20ου αιώνα, το ποδήλατο έχει γίνει το βασικό μέσο μετακίνησης για εκατομμύρια κατοίκους του πλανήτη. Ιδιαίτερα βοηθητική προς αυτή την κατεύθυνση ήταν η επαφή πολλών υπανάπτυκτων χωρών με τις ευρωπαϊκές χώρες, λόγω της αποικιοκρατίας. Από την άλλη πλευρά βέβαια, η ανάπτυξη των μηχανοκίνητων μέσων μεταφοράς είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί αρκετά το ενδιαφέρον για το ποδήλατο σε αρκετές ανεπτυγμένες χώρες. Εξαίρεση αποτελούν ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, η Δανία και η Ολλανδία, στις οποίες η χρήση του ποδηλάτου διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα.[1]
Στην Ελλάδα το πρώτο ποδήλατο ήρθε το 1885, ενώ το 1890, τη χρονιά ίδρυσης της Διεθνούς Ποδηλατικής Ομοσπονδίας, έγιναν οι πρώτοι ποδηλατικοί αγώνες. Το πρώτο ποδηλατοδρόμιο της χώρας κατασκευάζεται στην Αθήνα για τις ανάγκες των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων, Πρόκειται για το μετέπειτα ποδοσφαιρικό Γήπεδο Καραϊσκάκη. Στους Αγώνες του 1896 οι ποδηλάτες Κωνσταντινίδης και Παρασκευόπουλος αναδεικνύονται Ολυμπιονίκες στα δύο αγωνίσματα ποδηλασίας (85 και 320 χιλιόμετρα αντίστοιχα). Στην Ελλάδα το πρώτο ελληνικό ποδήλατο με χειροποίητο σκελετό κατασκευάστηκε από την Rafbikes (HERMES) στο Ναύπλιο. Yπάρχουν διάφορες βιομηχανίες κατασκευής ποδηλάτων.[1]

150px-AristidisKonstantinidis.jpg

Αριστείδης Κωνσταντινίδης,ο Ελληνας Ολυμπιονίκης των 85 χιλιομέτρων στους Α' Ολυμπιακούς αγώνες της Αθήνας το 1896

Ποδηλατικα…γεγονοτα!!

-Το πρώτο καταγεγραμμένο ταξίδι ποδηλάτου, έγινε από τον ίδιο τον Drais, στις 2 Ιουνίου 1817 από το Mannheim στο Rheinau και το επόμενο από το Gernsbach στο Baden-Baden.[3]

-To 1937 στην εισβολή της Κίνας, Η Ιαπωνία απασχόλησε περίπου 50.000 στρατεύματα ποδηλάτων.[4]

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License